quinta-feira, 10 de julho de 2008

The next step in open innovation

The next step in open innovation

The Internet and new social-networking technologies are allowing companies and their customers to interact with unprecedented levels of richness. Some leading organizations are using this opportunity to draw customers into the heart of the product-development process.
Cocreating products and services with customers, however, is uncertain territory fraught with challenges and questions—for instance, who owns the resulting intellectual property? Nonetheless, smart companies are now beginning to encourage their customers to help them develop the products and services consumers really want.

Fonte: The McKinsey Quartely

Recomendo a leitura do livro Democratizing Innovation, de Eric Von Hippel, que trata dos desafios da cocriação de produtos com os "Pro-sumers" e "Lead Users". O livro está disponível para download no site http://web.mit.edu/evhippel/www/ além de outros papers muito interessantes sobre o assunto.

Apesar de que o tema da propriedade intelectual é um grande desafio, o tema ainda parece abstrato e restrito à alguns segmentos de mercado, como por exemplo tecnologia da informação, equipamentos médicos e esportes. Pessoalmente acho que é uma forte tendência e que merece muita atenção. Vale a leitura!

Nenhum comentário: